1. Bataille i świt nowych dni


Czym może być podróż do niemożliwego? Sześcioro tancerzy w przejmującym świecie Georges’a Bataille’a, francuskiego pisarza, filozofa, kontestatora współczesnej kultury.

Jako jeden z niewielu myślicieli minionego stulecia, Bataille miał odwagę tak bezkompromisowo i bezwzględnie zapytać o sens i kształt ludzkiego istnienia. Jego rebelianckie idee uderzały w nowożytną kulturę zbudowaną wokół systemu pracy, która – jak twierdził - wyprowadziła człowieka na jałowe terytoria. Drogę, na miarę pełni ludzkiego losu, widział w akcie transgresji, który nakazywał porzucić bezpieczne granice i podążać ku nieznanemu. Poprzez ten akt miał się, lub przynajmniej mógłby się wyłonić nowy człowiek. Jako suweren własnej egzystencji. Zdobywca autentyczności. A może po prostu ‘śmieszek i tancerz’, jak nazywa człowieka w „Części przeklętej”.

Bataille rzuca nam wyzwanie. Prowadzi nas do miejsca, gdzie „wszystkie gwałtowne uczucia zlewają się w jedno”. Jego paradoksalna filozofia milczącym gestem wskazuje na taniec. Tańcząc odkrywamy grozę i ukryte w głębi nowe przestrzenie. Tańcząc, skaczemy w pustkę i odnajdujemy śmiech. Tańcząc zanurzamy się w mrocznej łamigłówce erotyzmu, aż wreszcie natrafiamy na „świat święta, królów i bogów”. Taniec staje się próbą suwerenności, wyrażając namacalnie i bez słów niezwykły dramatyzm myśli Bataille’a z jego głównym pytaniem: czy możemy stać się na nowo?

Podstawą realizacji projektu  były następujące teksty Georgesa Bataille’a,: „Doświadczenie wewnętrzne”, „Łzy erosa”, „Część przeklęta”, „Erotyzm”. Stanowiły one przedmiot wielokierunkowej pracy badawczej, podczas której zastosowaliśmy naszą metodę pracy ze snami i nieświadomością, rozwijaną od 2005 r. w ramach projektu „Taniec śniącego ciała“. Jest ona twórczą syntezę technik inspirowanych psychologią analityczną C.G.Junga, psychologią zorientowaną na proces A.Mindella, oraz technik improwizacyjnych i medytacyjnych, które rozwijaliśmy przez wiele lat naszych badań.


Realizatorzy projektu


Scenariusz i reżyseria: Sławek Krawczyński
Choreografia: Anna Godowska
Tancerze: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Natalia Dinges, Paweł Grala, Bartosz Ostrowski, Łukasz Przytarski, Zofia Tomczyk oraz w zastępstwie Krystian Łysoń                       

Muzyka, remiksy, muzyka na żywo:   Peter Łyczkowski

Koncepcja kostiumów: Anna Godowska

Kostiumy damskie pochodzą z kolekcji Ani Kuczyńskiej.
Projekt graficzny: Michał Łuczak (fot. Ola Osowicz)

Zdjęcia: Maciej Zakrzewski

Realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski

Produkcja: Art  Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

Koprodukcja: Fundacja Caiło/Umysł

20 Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca / Centrum Kultury w Lublinie

Partnerem projektu jest marka Ania Kuczyńska


Projekt zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Premiera 29.05.2016, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, Poznań

Terytoria choreografii

Mińsk: 18 września            Dnipro: 22 września             Tbilisi: 26 września
Erywań: 28 września             Kijów: 2 października

Cricoteka, Rollercoaster Festiwal
Kraków: 20 października

„Bataille i świt nowych dni”

On Tour 2018